Przedszkole

w Śmiglu

ZAGROŻENIA W ŚWIECIE MULTIMEDIÓW

Czy powszechny dostęp do multimediów ma pozytywny wpływ na rozwój dzieci?

 

            Rozwój nowych technologii sprawia, że korzystanie z urządzeń mobilnych, multimediów i gier jest powszechny, więc odcinanie naszych najmłodszych od tego, co niesie postęp technologiczny, byłoby niewłaściwe. Dzieci muszą umieć się w tym świecie poruszać, gdyż mają i będą mieć z nim do czynienia na co dzień. Nauczyciele i rodzice powinni być dla nich przewodnikami, a także, zwłaszcza w pierwszych latach życia dzieci, powinni wskazywać im granice, jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z multimediów.

Dane statystyczne dotyczące korzystania najmłodszych dzieci z multimediów są zatrważające. Pokazują, jak wiele małych dzieci spędza czas na wpatrywaniu się w monitory urządzeń elektronicznych.

 

Co się wtedy dzieje?

Oto przykład: Gdy dzieci uczą się czytać i pisać muszą skupiać wzrok na ciągach  znaków. Wymaga to od nich wodzenia wzrokiem za przedmiotami, które znajdują się blisko i tymi, pokazywanymi przez nauczyciela, nieco oddalonymi. Wykonując te czynności, dzieci ćwiczą mięśnie gałek ocznych, a sprawne mięśnie oczu pozwalają im na odpowiednie tempo nauki.

 

Patrząc w monitor komputera lub innego urządzenia elektronicznego, szczególnie o ograniczonej wielkości, dziecko skupia wzrok na niewielkiej powierzchni, czasami tylko na jednym punkcie. W efekcie mięśnie gałek ocznych wykonują ruchy tylko w minimalnym zakresie, co może spowodować utrudnienia pracy tych mięśni.

 

Dzieci spędzające dużo czasu przed ekranem komputera mają trudności ze śledzeniem pokazywanych przez nauczyciela znaków, obrazków i przedmiotów, gdyż nieprzygotowane mięśnie gałek ocznych szybko się męczą, nie nadążają za narzuconym tempem pracy, dzieci gubią się, gdy znaków jest za dużo.

 

A co z grami komputerowymi?

Zwykłe gry komputerowe, które proponuje się dzieciom, składają się z wielu ruchomych elementów. Na ekranie dużo się dzieje, jest bardzo kolorowo. To sprawia, że układ nerwowy jest intensywnie stymulowany przez wzrok. Jeśli taka stymulacja trwa długo, może powodować nadmierne pobudzenie dziecka, a także trudności z koncentracją. Dla dzieci w wieku przedszkolnym, które często mają do czynienia z tego rodzaju pobudzaniem, naturalne środowisko oraz to, co dzieje się dookoła, może nie być już wystarczająco stymulujące. Dlatego te dzieci mogą mieć trudności ze skupieniem się na czymś dłużej, a czasami wręcz z siedzeniem w miejscu przez dłuższą chwilę.

 

Zbyt częste korzystanie z gier komputerowych prowadzi do wielu negatywnych skutków:

- otyłości

- nadmiernej nerwowości

- agresywnego zachowania

- uzależnienia

 

Otyłość – odżywiamy się coraz gorzej, nasza dieta zawiera zbyt wiele cukrów, tłuszczy i produktów przetworzonych. Jeśli dołączymy do tego brak ruchu spowodowany siedzeniem przed komputerem, to sytuacja staje się bardzo niepokojąca.

 

Nadmierna nerwowość, agresja – źle dobrane gry, zwłaszcza te zawierające treści agresywne, powodują wzrost agresji u osób, które często z nich korzystają.

 

Uzależnienie – małe dzieci łatwiej (!) ulegają wpływom i dużo szybciej mogą się uzależnić od korzystania z urządzeń elektronicznych. Pierwsze symptomy to właśnie nasilające się zachowania agresywne, szczególnie w sytuacji, kiedy dziecku odmawia się możliwości grania. Jeśli maluch coraz częściej ma trudności z koncentracją, reaguje w sposób nerwowy bądź agresywny, jest impulsywny, pobudzony (szczególnie w momencie odmowy z korzystania z telewizora czy komputera) to jest pierwszy sygnał, który może oznaczać uzależnienie.

 

Jak zatem w bezpieczny sposób zapoznać dziecko ze światem multimediów?

Istotne jest to, jakie treści mają być przekazywane poprzez programy multimedialne. Rodzice powinni bardzo wnikliwie sprawdzić treści pojawiające się w programach komputerowych dla dzieci.

Należy się zastanowić na tym, jakie umiejętności dziecko ma rozwijać dzięki grze lub programowi multimedialnemu.  Jest to bardzo ważne, gdyż dość często pojawiają się nieporozumienia. Jednym z przykładów może być wykorzystanie aplikacji do kolorowania, podczas której dziecko tylko przesuwa palcem czy myszką nie ćwicząc pracy ręki. Przykładem dobrego ćwiczenia jest pokazanie dziecku obrazka, na którym jak najszybciej należy zaznaczyć element niepasujący do reszty. Ćwiczenie to doskonale rozwija spostrzegawczość, koordynację wzrokowo – ruchową.

 

Bardzo ważne jest też sposób prezentacji materiału edukacyjnego. Część gier i programów multimedialnych jest przeładowana: gra muzyka, lektor przekazuje jakieś informacje, pojawia się wiele ruchomych elementów, itp. Dziecko nie wie, na czym skupić uwagę. Zbyt wiele bodźców może przeciążyć młody, dojrzewający układ nerwowy, dziecko może zacząć reagować nerwowo, stać się nadpobudliwe, nadmiernie ruchliwe.  

Odpowiednio skonstruowany program powinien zawierać jasne instrukcje dla dziecka, z możliwością zobaczenia prawidłowej odpowiedzi ( w przypadku dzieci młodszych dobrym rozwiązaniem są brawa).

Multimedia to nie tylko gry czy programy edukacyjne. To również słuchowiska, e - książeczki, które mogą być bardzo ciekawą formą spędzania czasu. Pobudzają wyobraźnię, uczą uważnego słuchania, koncentracji.

Podczas korzystania z multimediów bardzo ważną rolę odgrywa osoba dorosła, która pomoże, wytłumaczy, czy rozwinie bardziej temat. Daje to dziecku większe poczucie pewności i sprawia, że zabawa z grą czy programem przyniesie więcej korzyści dla jego rozwoju.  

 

Pamiętajmy też, że niektóre programy dla dzieci tylko z nazwy są edukacyjne. Trzeba być uważnym i dokładnie sprawdzić zawartość.

 

Warunkiem absolutnie niezbędnym jest kontrola dorosłych nad korzystaniem przez dzieci z wszelkiego rodzaju multimediów!

 

                                                  na podstawie artykułu Marty Cholewińskiej – Dackiej

„Wychowanie w Przedszkolu” 1/2017

 

24 marca 2020

Strona stworzona w kreatorze www WebWave.

Przedszkole w Śmiglu

ul. Leszczyńska 13, 64-030 Śmigiel

REGON: 000928877

INFORMACJA RODO