Przedszkole

w Śmiglu

Tydzień świadomości Autyzmu

                   Co roku, w pierwszym tygodniu grudnia obchodzony jest Europejski Tydzień Autyzmu. Tempo wzrostu zachorowań  na autyzm jest zastraszające, dlatego niezwykle ważne jest uświadamianie wagi problemu. My również pamiętamy!

Czym jest autyzm?

Autyzm jest zaburzeniem rozwoju związanym z nieprawidłowym rozwojem i funkcjonowaniem mózgu we wczesnym dzieciństwie. Nie jest to choroba psychiczna, a zaburzenie neurofizjologiczne, które ujawnia się do ukończenia przez malca 3 roku życia.

Osoby z autyzmem…

…inaczej postrzegają świat. Nie patrzą w oczy, nie reagują na zawołanie, są nieustannie czymś pochłonięte, powtarzają te same ruchy i schematy, potrafią “wyłączyć się” z normalnej rzeczywistości, pozostają w swoim, tylko im znanym świecie.

Osoby z autyzmem są często nierozumiane i nieakceptowane przez społeczeństwo. Rówieśnicy nie zawsze dostrzegają, że dziecko, które jest po prostu inne, potrafi być równie wyjątkowe. Chorzy mają problem z utrzymywaniem kontaktów, a całość pogarsza brak świadomości społeczeństwa na temat przyczyn i objawów choroby.

Skąd się bierze autyzm?

Znaczącą rolę odgrywa podatność genetyczna, czynniki środowiska, infekcje, nieprawidłowości metaboliczne, zaburzenia w czasie ciąży i porodu. Mimo rosnącej liczby badań, wciąż nie wiemy skąd dokładnie bierze się choroba.

Ciężko jest go wykryć…

Diagnostyka bywa niezwykle trudna. Wczesne rozpoznanie jest bardzo pomocne jest, gdyż pozwala na maksymalne wykorzystanie zdolności i potencjału dziecka oraz zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia chorób współistniejących. Wśród chorych obserwuje się zmienny stopień nasilenia zaburzeń zachowania, komunikacji i zdolności intelektualnych, co utrudnia ustalenie konkretnych ram zaburzenia. Diagnozę utrudnia również fakt, iż profil zachowania, zmienia się wraz z wiekiem pacjenta, a choroba może zmieniać swój przebieg. 1

Spektrum autyzmu

Wszystkie zaburzenia wchodzące w skład autyzmu, określa się mianem ASD (Autistic Spectrum Disorder), czyli spektrum autyzmu. Wyróżniamy autyzm dziecięcy, zespół Aspergera, autyzm atypowy, całościowe zaburzenia rozwojowe.

Gdy życie jest naprawdę ciężkie…

Skutki autyzmu są zawsze poważne. Choroba dotyczy nie tylko dziecka, ale też całej rodziny, która musi poświęcić się, by móc w pełni kontrolować malca. Zaburzenia są zróżnicowane, wyróżnia się jednak kilka charakterystycznych objawów, które dotyczą wszystkich chorych.

  • Problemy w kontaktach społecznych. Charakterystyczny jest brak utrzymywania kontaktu wzrokowego z obcymi, a nawet z rodzicami. Chorzy, często unikają kontaktu z innymi, nie chcą być dotykani, nadmiernie skupiają się na jednej czynności nie zwracając uwagi na otaczającą ich rzeczywistość. Z drugiej strony są też dzieci, które wręcz przeciwnie, chcą się bawić i nawiązywać kontakty, jednak przeszkadza im opór rówieśników, którzy traktują chorych z dystansem i odrzuceniem.
  • Problem z komunikacją. Problem wiąże się z opóźnieniem rozwoju mowy zarówno w aspekcie ruchomym (artykułowanie słów) jak i czuciowym (umiejętność rozumienia słów). Zaburzenia mowy nie są w żaden sposób zastępowane mimiką, gestami, przedmiotami. Niejednokrotnie nawet prosty kontakt jest bardzo trudny.
  • Są inni. Osoby z autyzmem inaczej postrzegają świat. Nie mówimy gorzej, ale po prostu inaczej – inaczej widzą kolory, inaczej czują zapach, smak, ból. Niezauważalne dla nas bodźce potrafią wywołać u nich silną reakcję.
  • Specyficzne zainteresowania. Zabawa jest niekonwencjonalna, oryginalna i specyficzna dla konkretnego dziecka. Obserwuje się wielokrotne powtarzanie tej samej czynności i korzystanie z dziwnych przedmiotów. Często zauważamy szczególne zainteresowanie jedną konkretną rzeczą, która pochłaniają malca w całości.
30 listopada 2020

Strona stworzona w kreatorze www WebWave.

Przedszkole w Śmiglu

ul. Leszczyńska 13, 64-030 Śmigiel

REGON: 000928877

INFORMACJA RODO