Przedszkole

w Śmiglu

EMOCJE PRZEDSZKOLAKA

   Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka. Odczuwają je zarówno dorośli, jak i dzieci. To dzięki nim orientujemy się w otaczającej rzeczywistości. Dzięki nim to, co robimy ma dla nas pewną wartość, jest przyjemne albo męczące. Towarzyszą nam one w różnorodnych sytuacjach, odpowiadają za nasze relacje ze światem zewnętrznym. Wiek przedszkolny to jeden z najbardziej burzliwych i dynamicznych okresów dojrzewania. Dziecko, wchodząc między dzieci, w grupę, rozwija się intelektualnie i społecznie, motorycznie, ale także emocjonalnie. Jeśli rozwój dziecka  w okresie przedszkolnym przebiega prawidłowo, procentuje w przyszłości - maluchowi o wiele łatwiej jest się odnaleźć w szkole, ale i w życiu dorosłym. Wiek przedszkolny to szeroki wachlarz różnorodnych uczuć o różnym natężeniu. Dziecko wprawdzie nie umie ich jeszcze nazwać, ale wyraża je całym sobą. Bez trudu odczytasz, czy jest zestresowane, zdenerwowane czy się cieszy. Dziecko jest ekspresyjne i żywiołowe, zmienne i impulsywne. Charakterystyczne dla wieku przedszkolnego jest również to, że szybko budzące się reakcje, nawet jeśli są gwałtowne, szybko też gasną. W wieku przedszkolnym dziecko nie jest w stanie maskować swoich uczuć. Możemy zaobserwować to w jego mimice, gestach, postawie ciała czy w okrzykach, jakie wydaje, np. z radości czy z fascynacji. Należy pamiętać, że osiągnięcie dojrzałości emocjonalnej następuje w trakcie stopniowego dojrzewania układu nerwowego, ale też pod wpływem otoczenia i jego działania. To my – rodzice i wychowawcy, uczymy dziecko rozumieć, co się z nim dzieje, poprawnie nazywać emocje i zachowywać się w sposób społecznie akceptowany. Dziecko, które opanuje te umiejętności ma większe zaufanie do siebie, rośnie jego poczucie własnej wartości, potrafi także rozpoznawać i rozumieć zachowania innych osób i w związku z tym łatwiej nawiązuje różnorodne relacje społeczne, a także lepiej radzi sobie w sytuacjach trudnych.

 

Jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami?

  • wspieraj dziecko w nauce rozpoznawania i okazywania emocji – w zabawie możesz wykorzystać kolorowe buzie – uśmiechniętą, smutną, złą itp., możecie razem nazywać te emocje, opowiadać, w jakich sytuacjach się tak czujecie, jak wtedy wyglądają Wasze miny, jak reaguje Wasze ciało, możecie również „zagrać” konkretne emocje wykorzystując do tego instrumenty,

  • pokazuj mu na własnym przykładzie, że o uczuciach warto rozmawiać i je okazywać (ucz społecznie akceptowanych sposobów), możecie wprowadzić w domu zwyczaj opowiadania o tym, co miłego spotkało Was danego dnia – jak się wtedy czuliście, a może było też coś smutnego, coś, co wywołało Wasze zdenerwowanie? Rozmawiajcie o Waszych uczuciach, nazywajcie je, a przede wszystkim okazujcie je, aby uczyć dziecko, że są one czymś naturalnym, czymś czego nie trzeba w sobie skrywać i się wstydzić,

  • nie bagatelizuj lęków i obaw dziecka - nie wytwarzaj niepotrzebnego lęku, nie wyśmiewaj obaw dziecka, kiedy trzeba sięgnij po bajki terapeutyczne, pomóż dziecku wyciszyć się przed snem (pomocne mogą być masażyki, muzyka relaksacyjna czy też po prostu Twoja obecność),

  • dziecko obserwuje nasze zachowania i reakcje emocjonalne i uczy się przez naśladownictwo, dlatego należy pamiętać, że nauka nie przyniesie pożądanych rezultatów, jeśli my – rodzice zachowujemy się inaczej, niż uczymy!

 

 

09 lutego 2019

Strona stworzona w kreatorze www WebWave.

Przedszkole w Śmiglu

ul. Leszczyńska 13, 64-030 Śmigiel

REGON: 000928877

INFORMACJA RODO